6 tipov od profesionála ako mať veľa bežeckých úspechov

Či už bežíš 1 alebo 100 kilometrov, týchto 6 tipov od ultra bežca ťa do cieľa dostane rýchlejšie.

Registroval si sa na svojich prvých 10 kilometrov v behu? Pol maratón? Maratón? Ak áno, teraz ťa čaká tá ťažšia časť – dosiahnuť cieľovú čiaru čo najskôr.

Nathan Sports sponzoroval športovca Michaela Wardiana, ktorý vyhral elitný pretek – Svetový maratón v rekordnom čase. Michael poskytol svoj recept na bežecký úspech, ktorý nájdeš v tomto článku.

Michael dokončil 7 maratónov za 7 dní, a to na všetkých kontinentoch vrátane Antarktídy (ďaleko za bodom mrazu). Vo svojom okolí vyhral už takmer všetky preteky s priemerným časom maratónu 2:45:57.

Prinášam ti 6 bežeckých tipov priamo od Michaela:

1. Nastav si referenčný koeficient behu

„Behaj 5 km, aby si získal základnú líniu tvojej aktuálnej úrovne kondície.“ uvádza Michael. Následne môžeš nastavovať špecifické, pohodlné bežecké tempo tzv. štandardizované tempo. V základnej fáze budovania je optimálne tempo v rozmedzí 60 – 75 % tvojej maximálnej tepovej frekvencie. Takéto zaťaženie je bezpečné a buduje základnú vytrvalosť.

2.Týždenne nepridávaj v tréningu viac ako 10% vzdialenosti

Bežecké tipy od profesionála - pridávaj iba 10% vzdialenosti behu pohyb.sk

Pridanie 10 % vzdialenosti umožňuje telu dostatočne sa prispôsobiť záťaži, čo by malo predchádzať nadmernému preťaženiu.

3. Investuj do vhodnej bežeckej obuvi

Topánky môžu urobiť z tvojho tréningu sen, alebo horor. Vytrvalostný tréning nerobí v skutočnosti kolenám a kĺbom zle, ak máš dobrú výbavu ale najmä vhodné topánky s dostatočnou podporou chodidla.

Bežeckú obuv by si mal preto vyberať obozretne v špecializovanom obchode s odbornou pomocou, kde ti poskytnú tiež dostatočné poradenstvo.

4. Rezervuj si dostatok času na zotavenie po tréningu

Michael odporúča odbehnúť maratón maximálne jeden krát za 6 – 7 dní, aby si predišiel zbytočným, zväčša záťažovým zraneniam. K takýmto zraneniam dochádza spravidla u úspešnejších bežcov, ktorí sa dostanú nad svoje limity.

Nedochádza tak k vonkajšiemu zraneniu v podobe rany a podobne, ale k pretrénovaniu (nedostatočnému zotaveniu) vplyvom veľkého objemu tréningu a nedostatočnému času odpočinku. Prejavom je spravidla pokles výkonu, neschopnosť trénovať, únava, malátnosť i choroba.

Dávaj preto vo svojom tréningovom pláne dôraz aj na dni úplného voľna.

5. Neboj sa testovať svoju energetickú zásobu

Čím viac sa v tréningu o svojom tele/tréningu naučíš, tým lepšie môžeš prísť nato ako sa prekonávať. Dbaj na dostatok kalórií, hydratáciu a elektrolyty. Užívaj približne 100 kalórií každých 6 kilometrov, to je cca 200 – 300 kalórií za hodinu preteku.

Bežecké tipy od profesionála - po tréningu zotavuj pohyb.sk

Taktiež sa snaž prijať dostatok sacharidov z vhodných (ľahkých) zdrojov 45 minút pred tréningom.

6. Spomaľ

Naozaj. Jednou z vecí, ktorá môže spôsobiť tvoje zlyhanie (energetické) je vysoké tempo behu, ktoré neudržíš. Pokojnejší beh ti možno neprinesie úplné víťazstvo, ale svoje behy vždy dokončíš. Len dostatočnou trpezlivosťou a tým „vedieť spomaliť“, dokážeš prekonať vytrvalostné preteky. To je tá najťažšia časť vytrvalostného tréningu.

Ak sa ti môj článok páčil budem rád ak ho SHAREneš alebo LIKEneš na FB. Nájdeš ma aj v uzavretej skupine Tím POHYB, ktorá je vytvorená pre našu POHYBovú komunitu. V prípade otázok som ti v tejto skupine k dispozícií.

foto: goodon.su

Zdroj: muscleandperformance.com

Autor článku
Ľuboš Gsch
Ľuboš Gsch
Hlavný tréner
Začínal som cvičiť v roku 1999 ešte v pubertálnom veku. Bezhlavým posilňovaním som si privodil zranenia, pre ktoré som musel prestať. A keď som chcel začať, musel som vedieť ako. Od roku 2001 som začal študovať trénerské materiály, navštevovať kurzy a neskôr individuálne trénerstvo študovať. Pred rokom 2004 som sa začal aktívne venovať trénerskej činnosti ako profesionál.

Ak vás zaujíma môj príbeh navštívte sekciu Osobný tréner – O mne

Ak vás zaujímajú moje referencie navštívte sekciu Osobný tréner – Naše boje referencie

V prípade otázok ma neváhajte kontaktovať prostredníctvom formulára.

viac o autorovi

Odporúčané produkty z nášho e-shopu