Čo je správna hydratácia tela? A ako vôbec súvisí so športom?

Správna hydratácia organizmu, pitný režim a šport.

Je obdobie leta, slnko, teplo … Ako si na tom s pitným režimom? Možno si si povedal, že dobre. A vieš čo je to správny pitný režim? Hydratácia tela je veľmi dôležitá z hľadiska regulácie hmotnosti, funkcie metabolizmu.

Pri športe by sme ešte viac mali dbať na to, aby sme vypili dostatočné množstvo tekutín, resp. vody. Pokiaľ nastáva dehydratácia, môžu nastať aj rôzne ťažkosti, v tom horšom prípade až zdravotné problémy.

Čo sa do pitného režimu ráta a čo nie?

Voda, čistá voda, nesýtená je základom správneho pitného režimu. Keďže je nízkokalorická resp. bezkalorická, pomáha samozrejme aj pri znižovaní hmotnosti.

Na báze vody sa v našom tele vstrebávajú a rozpúšťajú vitamíny rozpustné vo vode ( rada B a vitamín C, H). Dostatok vody v tele pomáha metabolizmu správne fungovať v rámci vylučovania a fungovania termoregulácie, čiže teploty v tele (tela).

Voda sa samozrejme nachádza aj v ovocí, zelenine, v čaji. Je to ale len doplnok k nášmu základu z hľadiska pitného režimu a hydratácie tela. Väčšie množstvo vody by sme mali vypiť dopoludnia, kedy ju naše telo automaticky spracováva a aj obličky následne lepšie vylučujú z tela toxíny a prebytočné soli..

Do pitného režimu sa ráta len čistá nesýtená voda. Ostatné nápoje ako ochutené minerálky či nápoje, sladené nápoje, káva, mlieko, pivo a alkoholické nápoje sa do pitného režimu nezarátavajú.

Kedy nastáva dehydratácia? Aké má následky takýto nedostatok vody?

Pokiaľ sa zníži v tele objem vody, môžu sa ukázať rôzne prejavy.

Hydratácia, pitný režim a tréning pohyb.sk

Samozrejme je to individuálne a niekto dokonca nepociťuje príznaky, ale následne môže nastať až kolaps organizmu. Medzi základné príznaky nedostatku vody v organizme patrí únava, ospalosť, slabšia koncentrácia a sústredenosť na prácu.

Ďalšie príznaky dehydratácie:

  • pišťanie v ušiach,
  • závraty,
  • svalové kŕče,
  • opuchy nôh,
  • bolesti hlavy (až migrény),
  • stuhnutie svalstva,
  • tŕpnutie končatín,
  • malátnosť,
  • sucho v ústach,
  • problémy so spánkom,
  • nepravidelné vyprázdňovanie (stolica),
  • problémy s krvným tlakom.

Vodu potrebuje mozog kvôli správnemu fungovaniu taktiež svaly, obličky, samotná krv, krvný obeh a lymfatický systém.

Jednoducho VODA je životne dôležitá. A to nie len pri tréningu.

Telo vodu stráca počas dňa pri všetkých „jeho“ procesoch.

  • pri dýchaní,
  • rozprávaní,
  • pri močení,
  • v stolici,
  • v tráviacom trakte,
  • potením, …

Preto by si mal myslieť na to, že dostatok vody v tele zabezpečí základné funkcie tela a tiež ti pomôže v tvojom športovom výkone.

Obzvlášť v tomto teplom období, kedy sa aj viac potíme. Aj počas cestovania je dobré mať pri sebe vždy vodu.

Koľko vody vypiť denne?

Základný pomer sa uvádza na 10 kg hmotnosti tela vypiť aspoň 0,4 l čistej vody.

Preto je dôležité vedieť, koľko vody sme mali denne vypiť. Vždy viac vody vypiť dopoludnia, aspoň 2/3 z celkového pomeru vody a popoludní už len ten zvyšok.

Príklad: žena, ktorá váži 60 kg , ma priemernú pohybovú aktivitu, by mala vypiť v priemere 2, 5 l čistej vody.

Pokiaľ ale máš v rámci dňa, tréning, cvičenie, užívaš lieky (aj dlhodobo), piješ kávu, alebo fajčíš, je potrebné navýšiť príjem vody. Taktiež pokiaľ je veľmi horúco, viac sa potíš, čiže telo vylučuje soli a minerály.

Aký má vplyv dostatočný pitný režim na športový výkon?

Počas športu, resp. akejkoľvek pohybovej aktivity, by si mal mať k dispozícii nie len čistú vodu, ale u špecifických aktivít aj elektrolytický nápoj. Nakoľko v tréningu strácaš elektrolyty (potíš sa) nemal by si zabúdať na tento fakt.

Ak už mávaš svalové kŕče aj v noci, je optimálne doplniť hydratáciu tela. Odporúčajú sa minerálky, najmä tie s obsahom magnézia.

Elektrolytický nápoj zabezpečí, že telo absorbuje vodu, a nebude len uložená v žalúdku. Samozrejme, sú rôzne druhy športu. Akákoľvek zámerná fyzická aktivita sa už počíta ako pohyb. Pokiaľ počas cvičenia nepoužívaš elektrolytický nápoj, voda sa nemusí optimálne vstrebávať. Následne to má vplyv aj na športový výkon.

Môže nastať únava, bolesti hlavy, svalové kŕče. Aj toto priamo súvisí s tým, aký výkon podáš. Nie je však jedno či je to vytrvalostný šport alebo silový tréning. Obe majú svoje špecifiká.

Ak máš otázky ohľadom tréningu a stravovania práve pre teba je vytvorená uzavretá skupina Tím POHYB na Facebooku. Týmto ťa do nej pozývam.

foto: goodfon.su

Autor článku
Redakcia - tím POHYB
Redakcia - tím POHYB
Redakcia - tím POHYB
Redakciu tímu POHYB tvoria osobní a športoví tréneri, nadšenci športu a životného štýlu i športoví redaktori. Aj ty patríš k takýmto športovým nadšencom? Chceš byť v našom tíme? Preukáž odbornosť a radi ťa uvítame. Neváhaj nás kontaktovať.

Odporúčané produkty z nášho e-shopu