Koľko porcií jedla jesť počas dňa pre budovanie svalov/spaľovanie tuku?

Chceš budovať svaly? Spaľovať tuk? Chceš redukovať kalórie alebo chceš pridávať? To všetko ovplyvňuje tvoje stravovanie.

Pokiaľ sa snažíš schudnúť alebo naopak zvýšiť množstvo svalovej hmoty, výživa a množstvo porcií sú naozaj veľmi dôležité. Zostavenie nielen tréningov ale i výživy je u každého veľmi špecifické. Poznanie tvojho tréningové cieľa a nastavenie si hranice svojho komfortu je pravdepodobne najdôležitejší ukazovateľ tvojho spôsobu stravovania. Resp. je odpoveďou na otázku: Koľko porcií jedla by som mal denne zjesť?!

Preto je asi najideálnejšou možnosťou obrátiť sa na odborníka (individuálny tréningový a stravovací plán), ktorý by mal ku každému postupovať jednotlivo. Existuje ale jeden spoločný tip, ktorý je vhodný takmer pre všetkých ľudí nehľadiac na ich cieľ.

Týmto tipom je konzumácia 5 až 6 malých porcií jedla denne (raz za 2-3 hodiny). Je to jeden z najúčinnejších spôsobov stravovania, ktorý vyhovuje takmer každému. Nastavenie troch veľkých porcií počas dňa je teda obrovským tabu.

Častejšie jedenie menších porcií urýchli váš metabolizmus a prináša množstvo ďalších výhod, ktoré priamo pôsobia na chudnutie. Redukcia telesnej váhy bude jednoduchšia, rýchlejšia a efektívnejšia. Okrem toho tento typ stravovania pomáha tiež zabrániť ukladaniu tukov a zabezpečuje kvalitné budovanie svalov.

Ak sa bežne stravuješ spôsobom, že tri veľké jedlá počas dňa úplne stačia, prečítaj si nasledujúce dôvody, prečo nie je takéto stravovanie pre teba vhodné. Tvoj metabolizmus je pomalý, čo spôsobuje ukladanie tukových zásob. Negatívne ovplyvňuje činnosť mechanizmov, ktoré pomáhajú odstraňovať prebytočné tuky a budovanie svalstva. Neexistuje absolútne nič, čo by poukázalo na významný prínos takého alebo oného stravovania.

Každý stravovací štýl má svoje pre a proti.

Pokiaľ je ale tvoja spotreba kalórií a živín presne v takom rozsahu, ktoré tvoje telo potrebuje na konci dňa, až tak nezáleží na počte porcií. Tak isto, ako metabolizmus nie je len o jeho zrýchlení a spomalení. Strata tuku prebieha stále rovnakým spôsobom a budovanie svalstva sa tiež v ničom nelíši.

Koľko porcií by som mal denne zjesť? pohyb.sk

Takže ak sa snažíš dodržať stravu každé 2-3 hodiny, hoci máš pocit, že to nie je pre teba vhodné, jednoducho sa tak nestravuj.

Ak dodržíš potrebné množstvo živín a kalórií, tvoje výsledky nebudú žiadnym spôsobom ovplyvnené. Tuk budeš strácať rovnakým spôsobom a budovanie svalstva tiež.

Koľko porcií by som teda mal jesť počas dňa?

Pred tým, ako urobíš nejaké zmeny vo svojom stravovaní, nezabudni, že existujú určité nepriame účinky pre každý spôsob stravovania.

Povedzme, že si žena, ktorá sa snaží schudnúť pár kíl. Na základe tvojej aktuálnej výšky a hmotnosti, fyzickej aktivity a genetiky je veľmi pravdepodobné, že tvoj kalorický príjem bude niekde v rozmedzí medzi 1400-2000 kalórií za deň.

Pokiaľ si muž, ktorý sa snaží budovať svalstvo, podobne na základe výšky, hmotnosti, aktivity a genetiky, bude tvoj kalorický príjem niekde medzi 3000-4000 kalórií za deň.

Ak si podobnou ženou ako v našom príklade a pokúšaš sa jesť 5-6 malých porcií denne, tvoje každé jedlo by malo obsahovať 200-300 kalórií. V skutočnosti, pri takomto spôsobe stravovania sa nikdy nebudeš cítiť sýta a spokojná. Jednoducho povedané, vo väčšine času si skôr hladná. Keď je tvoj príjem kalórií pomerne nízky, čo je pre väčšinu žien typické, snažiť sa zjesť 5-6 porcií denne je jednoducho nemožné.

Pokiaľ si mužom v našom druhom príklade a tvoj príjem kalórií sa pohybuje niekde medzi 3000-4000 kalórií denne. Každá porcia zo 6 jedál by mala obsahovať 500-600 kalórií. To znamená, že pre niekoho s vyšším príjmom kalórií, má vyššia frekvencia jedla veľký zmysel. Predstav si, že by si konzumoval len 3 veľké jedlá denne. Tvoje každé jedlo by muselo obsahovať viac ako 1000 kalórií, čo je pre tvoje telo veľmi intenzívna a vyčerpávajúca záťaž.

Čo je pre teba najlepšie… koľko porcií jedla by si mal denne zjesť?

V závislosti od tvojho príjmu kalórií, ktoré závisia od pohlavia, veku, výšky, hmotnosti, aktivity a genetiky, príjem 5-6 menších porcií denne je vhodnou voľbou. Podobne, 3-4 väčšie jedlá sú pre niekoho ideálnym spôsobom, ale pre iných zas nie. Najdôležitejšie je, nastaviť si správnu výživu, ktorá obsahuje správne množstvo kalórií a živín. Tvoj optimálny príjem pre každý deň vieme nastaviť presne podľa tvojich potrieb – individuálne stravovacie a tréningové plány.

Pre ľudí, ktorý majú priemerný kalorický príjem (nie vysoký, ale ani nízky), je len otázkou osobnej preferencie, zvoliť si to, čo je pre nich najlepšie. Či už je to 5-6 alebo 3-4 porcie denne, všetko je len na tebe.

Nenasleduj slepo najnovšie trendy. Definuj si cieľ, urči hranice svojho komfortu a podľa toho si vyber vlastný štýl stravovania obsahujúci presne toľko jedál denne, koľko ti vyhovuje.

Ak si nebudeš istý svojim postupom, napíš nám. Radi ti pomôžeme.

Button - Začni cvičiť s POHYBom for Men tréningový manuál

Zdroj: gymguider.com, builtlean.com, bodybuilding.com

foto: goodfon.su

Autor článku
Ľuboš Gsch
Ľuboš Gsch
Hlavný tréner
Začínal som cvičiť v roku 1999 ešte v pubertálnom veku. Bezhlavým posilňovaním som si privodil zranenia, pre ktoré som musel prestať. Keď som chcel začať, musel som vedieť ako. Preto som od roku 2001 začal študovať trénerské materiály, navštevovať kurzy a neskôr individuálne trénerstvo študovať. Pred rokom 2004 som sa začal aktívne venovať trénerskej činnosti ako profesionál.

Ak ťa zaujíma môj príbeh navštív sekciu Osobný tréner – O mne

Ak ťa zaujímajú moje referencie navštív sekciu Osobný tréner – Naše boje referencie

V prípade otázok ma neváhajte kontaktovať prostredníctvom formulára.

viac o autorovi

Odporúčané produkty z nášho e-shopu