Prečo radšej trénovať vonku – indoor vs. outdoor

Outdoor alebo indoor tréningy majú svoje odlišnosti. Ktorý z tréningov prevláda u teba?

Cvičenie a behanie v posilňovniach má nesporne veľa výhod. Stroje a činky sú dobré na strečing a budovanie či rysovanie svalstva. K najväčším výhodám „fitiek“ patrí najmä ich pohodlie. Sprchy, klimatizácia, stroje – všetko sa dá nájsť na jednom mieste.

Šport však nemá byť iba o pohodlí ale najmä o prekonávaní samého seba. Nešportuješ preto, aby si iba dobre vyzeral, ale aby si podal dobrý výkon. V akomkoľvek teréne.

Behanie – to najlepšie čo nám dala príroda.

Beh je bezkonkurenčne to najlepšie outdoorové cvičenie. Prečo? Pretože ľudské telo bolo na tento účel stvorené. Behanie nás robí fyzicky zdatnými a psychicky šťastnými. Znižuje napätie a stres v tele, zvyšuje našu energiu a posilňuje imunitný systém. Posilňuje nielen vonkajšie svalstvo ale zväčšuje sa ním aj svalová hmota srdca a objem pľúc. Taktiež dopomáha ku kvalitnejšiemu spánku. Na behanie si nemusíš kupovať žiadnu drahú výbavu. Tvoje telo disponuje všetkým čo potrebuješ.
Je jedno či začínaš chudnúť na nový rok, alebo si už dávno v dobrej forme. Pravidelný beh je dobrý pre športovca na každej úrovni. Žiaden trenažér sa nevyrovná behu po nerovnej trati. Nepýtaj sa prečo by si mal behať, otázka je prečo ešte nebehávaš.

Kdekoľvek a kedykoľvek  trénovať.

Cvičiť vonku znamená žiadne otváracie hodiny, ani zbytočne premrhaný čas. Namiesto sedenia v aute cestou do fitka môžeš bežať v momente keď otvoríš dvere. Ak si vybuduješ zvyk cvičiť vonku ušetríš množstvo hodín strávených cestovaním.
Na rozprúdenie organizmu nezaškodí vybehnúť von skoro ráno. V takom čase sa nemôžeš ani vyhovárať že ti do toho „niečo skočilo“ ako počas nabitého denného programu. Alebo vyraz z domu neskoro večer, keď sú vonku nižšie teploty. V lete sa tak vyhneš prehriatiu, premávke a splodinám v ovzduší.

Tréning je pre introvertov aj extrovertov.

Nie každý má rád preľudnené, hlučné a zapotené miesta. A vo fitkách býva málokedy prázdno. Vonku ti nič také nehrozí. Outdoorové cvičenie je dokonalé pre samotárov, ktorý sa nechcú dať ničím rozptyľovať na ceste za cieľom. Na nikoho nemusíš čakať a nikto ti nebude prekážať.
Vôbec však nevadí ak si spoločenský typ. Môžeš so sebou vziať kolegov či známych. Alebo sa zapojiť do skupín kde sú ľudia, ktorí majú podobné ciele ako ty. Trocha priateľskej rivality tvojmu výkonu iba prospeje. Okrem kondície si týmto spôsobom vybuduješ aj nové vzťahy, lebo tu bude vždy niekto kto ťa potiahne vpred.
Vonku môžeš dokonca tráviť čas aj so svojím psom, čo by väčšina fitiek asi neuvítala.

Schudneš iba ty, nie tvoja peňaženka.

Schudneš iba ty, nie tvoja peňaženka pohyb.sk

Vstupné do posilňovne stojí nemalý peniaz. Byť vo forme však nie je privilégium iba tých čo si to môžu dovoliť. Príroda je tu zdarma pre každého. Ak si chceš predsa len dať viac do tela, vyhľadaj vo svojom okolí work-out ihrisko alebo staré preliezačky. Na nich si vybuduješ si svalstvo vďaka cvičeniu s váhou vlastného tela. A nemusíš platiť nič.

Vitamín D ako zlatý grál tréningových nadšencov.

Vitamín D je ten najlepší dôvod prečo tráviť viac času vonku ako vnútri. „Déčko“ je nevyhnutné na tvorbu zdravého kostného tkaniva a udržiavanie vápnika a fosforu v tele. Bez neho sa zvyšuje výskyt osteoporózy, srdcových ochorení a rakoviny. Tento vitamín má veľkú spojitosť s našim psychickým rozpoložením a imunitou. Preto sa netreba v zimných mesiacoch zatvárať doma, lebo ironicky práve tým sa naše zdravie oslabuje. Ignorovanie prísunu tohto vitamínu často vedie k aj depresiám.
S pobytom na slnku sa to nemá preháňať, no určite si nemysli, že ak sa mu budeš vyhýbať tak ti to tvoje telo nevráti.

Každý raz je to niečo iné.

Striedanie ročných období sa zdá na prvý pohľad pre outdoorového športovca ako problém. No vôbec to tak byť nemusí. Práve zmeny počasia ťa urobia húževnatejším.
Letné plávanie pod holým nebom či horská turistika znejú lákavejšie ako vysedávanie medzi štyrmi stenami. Aj taká jóga má väčší zmysel na čerstvom vzduchu ako v zaprášenej telocvični.  Behanie alebo nordic walking je skvelým tréningom aj v chladnejších mesiacoch. No a keď udrú prvé mrazy je najvyšší čas vybrať zo skrine bežky.

Flexibilný športovec vie s prírodou spolupracovať, neuteká od nej. Vo fitku sa môžeš vypracovať, no nikdy to nebude pre teba taká výzva ako outdoorové športy. Z nepohodlia si buduješ charakter aj odolnosť. Odmena príde aj vo forme zadosťučinenia, že sa nemusíš na nikoho spoliehať a bude ti stačiť minimum aby si ostal fit.

Ďalšie články nájdeš v tejto sekcií alebo na Facebooku. Uvítame ťa.

Foto: badfon.ru

Zdroje: Bertil Marklund – 10 tipov ako si predĺžiť život o 10 rokov (PRAGMA LITERA 2016), Veľká kniha o behu a maratóne (IKAR 2014), Michael Matthews – Väčší, štíhlejší, silnejší – (CITADELA 2014), Abrahams Peter – Ako pracuje ľudské telo (SVOJTKA 2014)

Autor článku
Redakcia - tím POHYB
Redakcia - tím POHYB
Redakcia - tím POHYB
Redakciu tímu POHYB tvoria osobní a športoví tréneri, nadšenci športu a životného štýlu i športoví redaktori. Aj ty patríš k takýmto športovým nadšencom? Chceš byť v našom tíme? Preukáž odbornosť a radi ťa uvítame. Neváhaj nás kontaktovať.

Odporúčané produkty z nášho e-shopu